Tussen 1998 en 2011 was ik freelance fotografe in bijberoep. Sinds 2008 verblijf ik jaarlijks een 4 tot 5 maanden in Quebec in Canada. Eens ik in Canada kwam ben ik mij daar natuurlijk gaan toeleggen op natuurfotografie. Vooral vogels en die diertjes die je er overal tegenkomt: bosmarmotten, verschillende soorten eekhoorns en aardeekhoorns.

Voor het spreek gemak had ik ze allemaal een voornaam gegeven:
Margot is de Bosmarmot.
Eufrazie is is het kleine Rode Amerikaans Eekhoorntje. Klein maar dapper zag ik op een dag hoe zij op haar eentje 4 grote kraaien wegjoeg uit haar tuin (ja voor haar is onze tuin eigenlijk ‘haar’ tuin).
Philomène, een Grijze Eekhoorn, is de dame van stand die net als in de Victoriaanse tijd met haar paraplustaart in zon en regen loopt, zij is zeker van Koninklijke bloede.
Germaine, de zwarte Grijze Eekhoorn is de heldin van de werkende klasse, zij is sterk en vastberaden.
En tenslotte hebben we Fiston, de aardeekhoorn, of suisse zoals ze in Quebec zeggen. Het is alsof hij een samensmelting is van een muis en een eekhoorn,  maar dan in de grootte van een muis.

Gedurende al die jaren heb ik hen uren en uren, weken na mekaar, geobserveerd en gefotografeerd. En toen ik bijna drie jaar geleden Margot de Bosmarmot opnieuw uit haar winterslaap zag komen, maakte zij het me duidelijk dat zij het hoofdpersonage zou zijn in mijn eerste fotoboekje. Het zou een kinderboekje worden, met bewerkte foto’s en een gefantaseerd verhaal over de reis van Lowieske en Marie naar Quebec. Over de vriendschap tussen een solitaire bosmarmot en twee mensenkinderen.

De bevalling van het boek kwam er na veel vallen en opstaan. Stap voor stap kreeg het boek vorm. Gelukkig had ik goede proeflezers en proeflezeressen die mij hun kritiek niet spaarden. Het oorspronkelijke verhaal was te verwarrend, het werd uiteengehaald in twee verschillende boekjes. Een verhaalt met mensenkinderen, en een weetjesboek over de bosmarmot.

voor blog - eerste Margotboekje

En dan heeft het nog meer dan een jaar geduurd voordat het eerste deel, het eerste boekje ‘Margot krijgt onverwacht bezoek’ zou verschijnen. Telkens was het nodig om opnieuw en opnieuw aan de tekst te schaven en de illustraties verder te bewerken. In die tussen periodes heb ik wel geprobeerd om het boekje uitgegeven te krijgen bij gevestigde uitgeverijen.. En nu denk ik, misschien toch wel gelukkig dat die uitgeverijen me toen geantwoord hebben dat het niet in hun project paste, want eigenlijk was het niet klaar. Daarna ben ik bij een online ‘Print on Demand’ uitgeverij in zee gegaan. Maar daarvoor moest ik wel het formaat van mijn boekje veranderen. Ik heb dan voor een vierkant formaat gekozen. Het was opnieuw veel extra werk, maar het is wel een grote verbetering, omdat zowel tekst als foto-illustratie zo veel meer ruimte krijgen.  En zo kon ik, fier als een gieter, jullie mijn eerste boekje ‘Margot krijgt onverwacht bezoek’ aankondigen. Het kwam in het Nederlands en in het Frans uit. En ik kon naarstig aan het tweede deel, ‘het Grote Weetjesboek over de bosmarmot’ beginnen werken.

En dan kwam er terug een kink in de kabel. Wegens veelvuldige leveringsproblemen moest  ik mijn boekjes bij die online uitgever weer intrekken. Terug op zoek gaan naar andere mogelijkheden. Uiteindelijk kwam ik bij Amazon terecht. Opnieuw moest ik uitzoeken hoe het allemaal moest, opnieuw de beelden in een ander formaat gieten, uitzoeken hoe je een boekje kon omzetten naar een epub bestand… Met de hulp van Liesbeth Heenck van Amsterdam Publishers lukte het me uiteindelijk om mijn boekjes als e-book wereldwijd beschikbaar te stellen via Amazon, dus zowel in Nederlandstalig als in Franstalig (dus ook in Quebec) gebied.

Ondertussen is ook de papierendruk van ‘Margot krijgt onverwacht bezoek’ terug beschikbaar en volgt het ‘Weetjesboek’ over enkele weken. De beide Franse vertalingen zijn ondertussen ook in gedrukte boekvorm beschikbaar. En de eerste stappen werden gezet voor de Engelse vertalingen.

Heel erg grote dank aan Monique, Siele, Kristie, Stella, Dominiq,  Ann, Veerle, Johanna, Anneke, Relinde, Nany, Solange, Huguette, Denise en Shebar. Ieder van jullie heeft, op het juiste moment, mij die steun gegeven die nodig was om door te doen. DANKJEWEL!

Mijn boeken op Amazon (ebook en paperback)
Mijn boeken op CreateSpace (paperback)

Lieve Snellings
21 oktober 2015

