In april 2008 kwam ik voor het eerst naar Quebec en zag ik ineens een voor mij onbekend diertje net boven de grond komen uitpiepen. Het was blijkbaar een bosmarmot die net uit haar winterslaap kwam. Haar winterhol ligt in het veld, net achter onze tuin.

Hierbij zie je een van de allereerste foto’s die ik van de bosmarmot heb kunnen nemen, namelijk op 17 april 2008.

eerste foto Margot

Niets deed mij toen vermoeden dat Margot mij zou vragen fotoboekjes over haar te maken. Het begon met een kinderboekje ‘Margot krijgt onverwacht bezoek’ (vanaf 8 jaar zelf te lezen, maar de beelden maken het zeer geschikt om het boekje al vroeger aan je kinderen en kleinkinderen voor te lezen). Dit boekje is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.

Daarna wilde Margot de bosmarmot dat elke natuurliefhebber en -liefhebster, van welke leeftijd dan ook, meer over haarzelf en de bosmarmot te weten kon komen. En zo kwam ‘Het Grote Weetjesboek over de Bosmarmot’ tot stand. Het Weetjesboek is beschikbaar in het Nederlands en Frans.

