1. Als je wil beginnen met vogels fotograferen hoef je niet ver te gaan. Het is namelijk het best om in je tuin of straat of een park of veld in je omgeving te beginnen.
  2. Belangrijk is om het gedrag van de vogels die je wil fotograferen te leren kennen. Rond welk uur van de dag komen ze waar? Op welke plekken gaan ze zitten? Zijn ze in gezelschap van anderen of komen ze meestal alleen…
  3. Gebruik een statief.
  4. Gebruik een schuilhut, of stel je ergens niet te zichtbaar op. Een oude paravan, met opening om de lens van je camera door te steken is ook een handig iets om je te verschuilen.
  5. Maak geen plotse bewegingen.
  6. Vogels zijn gewoontediertjes, ze komen regelmatig op dezelfde plek terug. Kies zo een plek, maak je camera klaar en wacht tot de vogel terug komt op die plek.
  7. Stel je camera in op een korte sluitertijd (S in hoog getal) en diafragma zo groot mogelijk (F klein getal) – dit is om zoveel mogelijk licht te laten binnen komen en de snelheid van de sluitertijd zo kort mogelijk te maken.
  8. Neem je foto’s in de hoogste megapixels. Het is altijd gemakkelijker achteraf een uitsnede te maken, maar daarvoor heb je veel megapixels nodig want anders verlies je veel kwaliteit.
  9. Zorg dat je warm genoeg gekleed bent, want je moet misschien wel een tijdje stil blijven zitten.
  10. Let op voor- en achtergrond.
  11. Kies soms ook om vogels in vlucht te trekken. Vogels vliegen graag tegen de windrichting om meer controle te kunnen houden. Trek met je camera mee in de vliegrichting.
  12. Experimenteer met verschillende standpunten.
  13. Het fotograferen van vogels is topsport. Geduld, oefening en doorzettingsvermogen zijn belangrijk.
  14. Het is aangenaam om een vogelboek, of vogel-app op je smartphone of tablet te hebben, om tijdens het wachten te kunnen opzoeken welke vogels je net gezien hebt, en wat meer van hen te weten te komen.

Veel plezier er mee!

Like/Deel als deze informatie jou een beetje geholpen heeft.

 Focusing on Wildlife