madame colibri

Sinds vorige week maandag waren de kolibrietjes verdwenen. Ik dacht dat ze al vertrokken waren. Ook de blaren in de bomen hebben zich vergist, zijn al in augustus beginnen te verkleuren, dus waarom zouden die kleine creatuurtjes niet hetzelfde kunnen doen. We hadden hun suikerwater weggehaald, hun voederbakjes netjes opgeborgen tot het volgende jaar. Ik was er niet goed van dat ze een maand vroeger dan normaal vertrokken waren, maar was mij met dat feit aan het verzoenen. En dan ineens zie ik zaterdag, na 6 dagen afwezigheid een kolibrietje komen kijken waar dat suikerwater is. Dat was verschieten, maar ook blij dat er nog eentje was. Snel hen terug hun drankje gemaakt, aan de keukenvenster opgehangen en hopen dat ze zou terug komen. Zaterdag tegen het vallen van de avond zag ik haar terug. Maar drinken deed ze nog niet, even komen piepen, weer weg en terug komen. Maar zondag bleef ze al enkele seconden op haar rode voederbakje.Maar ze zag er anders uit dan ik de mevrouwen kolibri de voorbije 9 jaar hier in Quebec gezien heb. Ik durfde niet te dichtbij komen om haar de kans te laten om te drinken. Dan heb ik mijn verrekijker genomen om haar te kunnen bekijken. Ik zie het verschil met hoe ik ze kende. Is ze gekwetst? Is er iets gebeurd waardoor ik hen zo lang niet meer gezien heb? Ziet ze er anders uit dan de anderen en hebben ze haar daarom achter gelaten? Neen, ondertussen weet ik dat ze nog niet vertrokken zijn, dat de kolibries op andere plaatsen nog volop aanwezig zijn. Vandaag heb ik foto’s genomen. Ik denk dat hierop goed te zien is dat ze blessures opgelopen heeft. Maar eigenlijk ben ik er toch niet zeker van. Is ze gehavend uit een strijd gekomen? In alle geval is ze vandaag veel levendiger dan zaterdag en zelfs gisteren. En ze heeft lang en veel aan haar tafel genoten.

De foto bovenaan heb ik enkele weken geleden genomen. De twee anderen zijn van vandaag. Kolibries zijn maar een paar cm groot, dus echt onderzoeken kan niet, ik kan alleen maar verder gaan op de foto’s. Denken jullie ook dat ze gekwetst is of is dat alleen inbeelding van mij?

madame colibri 2 madame colibri 3

4 september 2017

